maandag 29 april 2019

Update van postbode Peet

Werken bij de post heeft wel wat bijwerkingen zoals: een voortdurende training van geheugen, conditie en blaas en van het voorjaar tot de herfst een genant bruine kop.
Ondanks de geheugentraining heb ik vaak geen besef van datum, tijd en plaats, want ik begin 's morgens te lopen en blijf de hele dag goedemorgen zeggen, dan loop ik ook nog de hele tijd rondjes en als iemand naar een bepaalde straat vraagt ben ik helemaal gedesoriënteerd. Bovendien komt m'n sluimerende topografische beperking vaak om de hoek kijken. Natuurlijk altijd de hoek waar ik 'm niet verwacht. De datum probeer ik wel echt te onthouden want die moet je soms paraat hebben bij een "we hebben u gemist" briefje. Volgens sommige collega's klopt deze tekst niet, ze zouden 'm liever vervangen door "uw pakketje paste weer es niet door de brievenbus en u deed de deur niet open ondanks herhaaldelijk bellen, kloppen en heel hard schreeuwen, nee hoor, grapje, de buren kwamen gelukkig op het lawaai af en hebben uw pakketje op de stapel gelegd, graag zelf eventjes ophalen op nummer zus en zo". Deze tekst is misschien te lang. Nog even wat vanaf schaven.
Een andere bijwerking is dat ik continu aan het scannen ben, niet alleen de pakketjes die ivm track en trace gescand moeten worden, maar ook de huisnummers, het liefst in combinatie met de juiste straatnaam, de paadjes tussen de huizen en uiteraard de brievenbussen. Ook ben ik voortdurend anticiperend de weg aan het scannen op obstakels, stratenmakers, kabelgravers, klikowagens, bomenkappers, bouwvakkers en meer van dat soort takken van bedrijvigheid zodat ik hier m'n looproute flexibel maar toch veilig omheen kan buigen en de post volgens de sbs-code in de brievenbussen kan werpen (sbs = snel, behendig & sierlijk). Nog een bijwerking is dat m'n broodtrommel aan het einde van de dag leeg is tot het laatste kruimeltje en dat ik tegenwoordig toch wel bijna alles eet wat me wordt voorgeschoteld. Dit zijn zoal de bijwerkingen die ik na het eerste halfjaar bespeur. Of er op lange termijn ook bijwerkingen zijn zal de toekomst uit moeten wijzen. En ook al gaat het er bij de post soms hectisch aan toe, met de slogan "alleen rust kan ons redden" worden de gemoederen vaak wel weer tot bedaren gebracht. Verder lossen we alles op met elastieken (om de post bijelkaar te houden maar ook om de immer openvliegende bakfietskleppen te sluiten), met pleisters (om de verwondingen bij oa scherpe brievenbusranden te stelpen) en natuurlijk met zoveel mogelijk niet al te subtiele humor.
Als je vraagt "past je zelfbeeld wel in het straatbeeld?" dan is m'n antwoord dat het redelijk in balans is. Want zolang mensen je begroeten met "hallo harde werker" en "je bent een engel", ja, dat geeft je toch vleugels, ook al weet je dat het niet zo is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten