zaterdag 30 januari 2010

ding 22, bibliotheek 2.0 en verder

Bij ons op zolder hangt een poster van "swets library museum" uit 1994,met in een klein hoekje onderin de bibliotheek zoals die er in 2005 (dus destijds verre toekomst) uit zou zien, een bieb vol printers, cyberdingen en robots, zonder mensen!? of heb ik de poster na al die jaren toch niet goed gesnopen? nou ja, het blijft een mooie poster omdat er zoveel verschillende bibliotheken uit allerlei landen op staan!
Maar als ik nu bedenk hoe de bibliotheken er in de toekomst uit zouden zien zie ik juist veel mensen lopen en bewegen! De bieb als ontmoetingsplek, niet alleen virtueel maar ook echt! natuurlijk ook boeken, nog steeds veel boeken, de kombinatie van mensen en boeken in een mooie lichte ruimte, een paradijs! Natuurlijk ook andere media, zo eenkennig ben ik ook weer niet. Het lijkt me bijv. heel goed als er ook een plek is waar je samen met je (klein)kind naar een digitaal prentenboek kan kijken/luisteren, waar jongeren op een lekkere hangbank dvd's kunnen kijken, waar ouderen kunnen sjoelen met de wii.
Nou, back to reality, of juist back to the future? haha, heb gesmuld van de artikelen over bibliotheek 2.0, het manifest zou ik het liefst op een kussensloop laten drukken of whatever, het is zo waar! klantgericht werken en niet alleen klantgericht, maar ook gericht op de rest van de bewoners in je gebied die niet zo snel naar de bieb zouden komen, je kunt tegenwoordig op zoveel makkelijke manieren kontakten leggen. En niet wachten tot iets perfekt is voorbereid, maar gewoon beginnen als je denkt dat het een verbetering is in de service voor de klanten. Niet vastgeroest zijn omdat het nu eenmaal altijd zo geweest is, maar juist bewegen want de wereld verandert! En als je ziet wat er kan qua interaktieve websites kun je als bieb ook veel bieden aan persoonlijke service, zoals online boekenlijstjes, adviezen, verlengen, data met interessante lezingen etc. vanuit een persoonlijk profiel. Ook kunnen klanten feedback geven en meedenken. Dat is misschien soms even slikken, maar uiteindelijk gaat het om een positieve verandering omdat je alle verschillende stukjes kennis bij elkaar kunt brengen. Als laatste hoop ik dat zelfs ik ooit het zoek en boek fenomeen onder de knie zal krijgen, zodat het niet alleen bij zoeken blijft, bijv. het hele gebouw door voor een pakketje of 100 telefoontjes plegen, maar dat je met 1 druk op de knop het boek kunt aanvragen en erop kunt vertrouwen dat het op de goede plek aankomt, want volgens dat ene filmpje gaan zelfs kinderen van 11 jr de zoek en boek knop gebruiken, dus ja, dan moet ik er toch aan geloven!

2 opmerkingen:

  1. Bravo voor je enthousiasme en optimisme. That's the spirit,BBB. Je weet dat ik het niet met je eens ben in een aantal opzichten, maar ik hóóp van harte dat jouw dromen waar worden. En ik hoop voor de bibliotheek van de toekomst dat jij daar lijfelijk in aanwezig zult zijn op een prominente plaats omdat een vrolijk en open iemand uiteindelijk altijd bepalender voor het voortbestaan en goed functioneren van een instelling zal zijn dan de meest geavanceerde techniek.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. BBB als ik jouw verslagje lees komt er één woord bij me op dat overal boven uitsteekt:
    ENTHOUSIASME, geweldig! Ik hoop dat jij de kans krijgt in de toekomst een hele enthousiaste bijdrage te gaan leveren........groetjes

    BeantwoordenVerwijderen